Zin om een project te starten?
Wij wel!
Website trends

Webdesign trends 2021

Met de lancering van onze nieuwe website openen we ook ons blog!

Met de lancering van onze nieuwe website openen we ook ons blog! Elke maand schrijven we een artikel over trends in de wereld van website ontwikkeling, over onze projecten, misschien zelfs wel over onze bloopers. Vandaag deel één: wat worden de trends op het gebied van webdesign in 2021 en wat wordt de focus van elk modern webdesign bureau? 

website bouwer
Mobile first zet zich voort
Inmiddels weet vrijwel elk webdesign bureau dat het een trend is die al langer gaande is; de initiële focus van een webdesign op mobiel. Steeds meer mensen gebruiken de mobiele telefoon als hoofd-device voor het bezoeken van websites en webshops. Zo ook onze eigen website, in 2020 bezocht 72% ons mobiel terwijl dit het jaar ervoor nog 64% was. Dit vraagt een andere aanpak in de ontwerpfase van een website of webshop. Wil je een website laten maken, vraag dan je website bouwer of ze de website direct ‘responsive’ maken (aangepast aan de schermgrootte) of idealiter: laat een apart webdesign maken voor je mobiele versie van je website.
Mobile first zet zich voort
Jarenlang leek het een wedstrijd te worden wie de meest visueel spectaculaire, in het oog springende webdesign kon maken. Webdesign bureaus begonnen steeds meer effecten toe te voegen, met invliegende teksten en allerlei animaties. Maar – zoals altijd, en dat geldt hier ook – teveel is niet goed en werkt volledig averechts. Dit heeft in eerste instantie twee redenen:

  • Men is tegenwoordig zoveel tijd ‘online’ dat het vermoeiend is om constant blootgesteld te worden aan heftige visuele prikkels.
  • Er is, wat ons betreft geheel terecht, meer aandacht gekomen voor bezoekers met een (visuele) beperking. Heftig kleurgebruik of allerlei effecten leiden af van de hoofdboodschap.

Wil je een website laten maken, let er dan op dat het webdesign niet te druk wordt. Een felle kleur her en der is prima en kan zelfs conversie-verhogend zijn maar overdrijf hiermee niet. Vraag je website bouwer naar de mogelijkheden.
Website
Website ontwerpen op basis van gebruikersvoorkeuren

Dit is een trend die eind 2020 langzaam maar zeker voeten aan de grond kreeg toen Apple op grote schaal de “dark mode” introduceerde. Kort gezegd: de gebruiker bepaald in meer of mindere mate hoe een (website) interface eruit komt te zien. Deze trend gaan we de komende jaren veel meer zien.


Het is tegenwoordig al mogelijk om je website te laten maken in een donkere en een lichte versie. Je website past zich dan aan aan de hand van de instelling van de gebruiker. Het is zelfs mogelijk om je website of webshop in een ‘donkere modus’ te tonen als bijvoorbeeld de zon ondergaat. Het idee daarachter? 

Minder fel aan de ogen, wat mogelijk resulteert in een langere verblijfsduur op de website en daarmee hogere conversie oplevert. Een modern webdesign bureau kan je adviseren over alle voor- en nadelen van verschillende kleur varianten.
Webdesigns met cartoonanimaties
Na het grote succes van de inmiddels door iedereen bekende GIF’jes in bijvoorbeeld WhatsApp gaan ook steeds meer (zelfs bedrijfsmatige!) websites eraan geloven: vrolijke of grappige animaties, vaak in de vorm van een korte cartoon. Achterliggend idee is dat het steeds lastiger wordt om de aandacht van bezoekers vast te houden. Gemiddeld bezoeken mensen steeds meer websites per dag maar wel steeds korter. Het is daarom belangrijk je boodschap snel over te brengen en als dit ook nog met de nodige humor kan dan is dat alleen maar mooi meegenomen. Hou wel rekening met je doelgroep: een website over een serieus onderwerp moet terughoudend zijn met té amicale en vrolijke animaties.

Op zoek naar een webdesign bureau met unieke animaties? We kunnen je adviseren over de do’s and don’t op dit gebied en hebben een webdesigner in huis die meteen voor je aan de slag kan gaan.
webdesign nederland
Websites met meer micro-interacties en minder grote effecten

Het is in 2021 gedaan met de grote foto sliders en de enorme video’s bovenaan een pagina. Less is more, dit jaar. We gaan terug naar webdesigns met subtiele effecten, ook wel de ‘micro-interacties’ genoemd. De bekendste hiervan is het linkje dat van kleur wijzigt als je je muis erop houdt. Een website oogt dynamisch als er tijdens het bezoeken af en toe feedback wordt gegeven op een handeling van de bezoeker. Zo hebben we op de homepage van JMD Web ook een aantal subtiele effecten geplaatst, zoals de bewegende elementen rondom de hoofdafbeelding en de van kleur veranderende projecten als men de muis erop houdt. 

Bij het ontwerpen van een website is het belangrijk dat de website bouwer rekening houdt dat effecten niet afleiden van de hoofdboodschap. Hou het subtiel, gericht op de effectiviteit van de boodschap. Het oog wil ook wat, maar niet teveel…

Wil je meer weten over hoe wij denken over webdesign? Of ben je enthousiast en ben je op zoek naar een website bouwer of webdesign bureau? Neem dan contact met ons op!