Het concept – wat wil ik precies?
Het lijkt een nogal open deur, toch blijkt in de praktijk vaak dat men vooraf onvoldoende heeft nagedacht over de meest essentiële vraag: wat zoek ik? Natuurlijk, niet iedereen heeft de kennis om te beoordelen wat er technisch mogelijk is. Dat neemt echter niet weg dat het heel belangrijk is om vooraf goed te bedenken wat je van je websitebouwer verwacht.Ten slotte kan een websitebouwer je alleen adviseren over datgene dat je aangeeft. Daarom enkele tips om goed beslagen ten ijs te komen:
- Maak vooraf een algemene introductie van je project. In een paar zinnen, waar gaat je project over en wie is de doelgroep.
- Waarom wil ik een website laten maken? Wat moet deze website jouw doelgroep bieden.
- Schrijf vooraf globaal op welke pagina’s en functionaliteiten jouw website moeten bevatten.
- Zoek een aantal voorbeelden op van websites die qua stijl of qua functionaliteit lijken op de website die je wil laten maken.
Verdiep je in de materie
Als er meer duidelijk is wat het concept moet worden en je bent tevreden over de keuze van de websitebouwer, dan begint de fase waarin duidelijke afspraken worden gemaakt over de exacte invulling is van het proces. De belangrijkste tip die we hierbij kunnen geven is: zorg voor een duidelijke afbakening van de taken. Ook wij hebben in het verleden meegemaakt dat we dachten dat alles duidelijk was en dat we precies wisten hoe de website gemaakt moest worden toen toch bleek dat de klant andere verwachtingen had. Dit is een verantwoordelijkheid voor beide partijen.
Zodra duidelijk is wat de wensen zijn begint het proces van ontwikkeling. Sommige klanten verwachten dat de websitebouwer precies weet en aanvoelt wat de bedoeling is. Echter, de ontwikkeling van een website of webshop is een co-creatief proces. Probeer van tevoren afspraken te maken over oplevermomenten, het liefste opgesplitst in kleine stukjes zodat je in elke fase de kans hebt om feedback te geven. Dit is niet alleen belangrijk om de kwaliteit te controleren maar ook omdat een idee soms door de tijd heen evolueert. Soms blijkt dat een concept dat je vooraf hebt bedacht niet uitpakt zoals je zou willen. Als je er op tijd bij
bent en dat signaleert dan is het vaak nog mogelijk om in samenspraak met de websitebouwer wijzigingen aan te brengen in het oorspronkelijke plan. Als je hiermee te lang wacht en de website al bijna afgerond is dan is de kans klein dat het nog grondig gewijzigd kan worden, in ieder geval niet zonder flinke overschrijding van het budget. Daarom geldt ons motto: een website laten maken is een co-creatief proces waarbij klant en websitebouwer samen betrokken dienen te zijn om tot een goed resultaat te komen.
Tijdens deze Corona-tijd horen we het maar al te vaak maar hetzelfde geldt voor webontwikkeling. Zodra je websitebouwer het project heeft opgeleverd is er niets belangrijker dan uitgebreid testen. Vaak komen er nog onzorgvuldigheden aan het licht of kom je erachter dat hetgeen je hebt bedacht toch net wat anders moet. Een belangrijke tip hierbij is dan ook om anderen te laten testen, bij voorkeur mensen uit de doelgroep. Zowel jij als jouw websitebouwer zitten al zo diep in de materie dat je mogelijk een tunnelvisie opbouwt. Een frisse blik kan daarom altijd nuttige feedback opleveren.