Met de lancering van onze nieuwe website openen we ook ons blog! Elke maand schrijven we een artikel over trends in de wereld van website ontwikkeling, over onze projecten, misschien zelfs wel over onze bloopers. Vandaag deel één: wat worden de trends op het gebied van webdesign in 2021 en wat wordt de focus van elk modern webdesign bureau?
Mobile first zet zich voort
- Men is tegenwoordig zoveel tijd ‘online’ dat het vermoeiend is om constant blootgesteld te worden aan heftige visuele prikkels.
- Er is, wat ons betreft geheel terecht, meer aandacht gekomen voor bezoekers met een (visuele) beperking. Heftig kleurgebruik of allerlei effecten leiden af van de hoofdboodschap.
Wil je een website laten maken, let er dan op dat het webdesign niet te druk wordt. Een felle kleur her en der is prima en kan zelfs conversie-verhogend zijn maar overdrijf hiermee niet. Vraag je website bouwer naar de mogelijkheden.
Dit is een trend die eind 2020 langzaam maar zeker voeten aan de grond kreeg toen Apple op grote schaal de “dark mode” introduceerde. Kort gezegd: de gebruiker bepaald in meer of mindere mate hoe een (website) interface eruit komt te zien. Deze trend gaan we de komende jaren veel meer zien.
Het is tegenwoordig al mogelijk om je website te laten maken in een donkere en een lichte versie. Je website past zich dan aan aan de hand van de instelling van de gebruiker. Het is zelfs mogelijk om je website of webshop in een ‘donkere modus’ te tonen als bijvoorbeeld de zon ondergaat. Het idee daarachter?
Op zoek naar een webdesign bureau met unieke animaties? We kunnen je adviseren over de do’s and don’t op dit gebied en hebben een webdesigner in huis die meteen voor je aan de slag kan gaan.
Het is in 2021 gedaan met de grote foto sliders en de enorme video’s bovenaan een pagina. Less is more, dit jaar. We gaan terug naar webdesigns met subtiele effecten, ook wel de ‘micro-interacties’ genoemd. De bekendste hiervan is het linkje dat van kleur wijzigt als je je muis erop houdt. Een website oogt dynamisch als er tijdens het bezoeken af en toe feedback wordt gegeven op een handeling van de bezoeker. Zo hebben we op de homepage van JMD Web ook een aantal subtiele effecten geplaatst, zoals de bewegende elementen rondom de hoofdafbeelding en de van kleur veranderende projecten als men de muis erop houdt.
Bij het ontwerpen van een website is het belangrijk dat de website bouwer rekening houdt dat effecten niet afleiden van de hoofdboodschap. Hou het subtiel, gericht op de effectiviteit van de boodschap. Het oog wil ook wat, maar niet teveel…
Wil je meer weten over hoe wij denken over webdesign? Of ben je enthousiast en ben je op zoek naar een website bouwer of webdesign bureau? Neem dan contact met ons op!